Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 29, 2014

Tegurlah...Tanggungjawab

tegur menegur adalah komunikasi. teguran oleh ketua biasanya ditakuti. teguran orang bawah biasanya tak dihormati.tapi bagi saya takut tidak sama dgn hormat.

maka jika kita ketua, kita perlu menegur orang bawahan. dan orang bawahan berhak menegur ketua. dan rakan sekerja atau rakan sebaya (peers) berhak juga menegur sesama sendiri. tujuan teguran adalah sebagai menjalankan tanggungjwb dgn penuh amanah iaitu utk kebaikan dan kemajuan bersama.

ada yg bagitau bgmana mereka rasakan teguran mereka tidak dihormati iaitu diambil peduli. mereka berandaian sebab mereka bukanlah berpangkat besar ataupun kaya harta. maka teguran orang bawahan seolah2 tidak bernilai kpd orang lain. tetapi saya tidak bersetuju dgn pandangan tersebut. setiap teguran ada nilainya. tahap nilai bergantung kpd keadaan dan kesan teguran. teguran org yg banyak duit, berkelayakan tinggi, berpangkat mungkin ada masanya tidak bernilai langsung.

jika sudah jadi tanggungjawab kita tetapi kita tidak menegur kerana alasan tertentu, kita akan dianggap tidak beramanah dlm menjalankan tugas kita. walau pun penerima teguran sentiasa tidak sudi menerima teguran malah mempermain2kan teguran kita, teruskan menegur. ingatlah surah al-asr. jalankan tanggungajwab kita supaya kita tidak berpeluh apabila ditanya adakah kita telah menjalankan amanah kita semasa diberi amanah.

Tiada ulasan: