Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 03, 2014

Hari Pertama Minggu Pertama Sekolah

pada 1 jan ataupun 2 jan bergantung kpd negeri, adalah hari pertama persekolahan. bagi beberapa murid2 sekolah, ianya adalah kali pertama menjejak kaki ke sekolah baru, sama ada tadika, sekolah rendah atau sekolah menengah.

pelbagai kerenah kita dapat baca, lihat, dengar. perkhabaran/cerita sekarang cepat aje sebab handphone canggih akan dapat berkongsi berita terkini dgn kawan/kenalan melalui internet dll. antara berita2 biasa adalah anak2 menangis, berlari mengejar/memegang ibubapa kerana tak mahu ditinggalkan. antara berita baru sensasi adalah ada murid2 yg tersangkut kepala di kerusi sekolah.

menjadi seorang cikgu/guru akan hadapi pelbagai kerenah. jika yg tak sabar atau tak faham, boleh tertekan jiwa mereka. dan mungkin jiwa anak2 yg menangis atau tidak mahu ditinggalkan ibubapa kerana mereka takut mereka akan ditinggalkan selama2nya. mungkin ada yg berasa bhw mereka ditinggalkan kerana ibubapa sudah tak sayang kpd mereka.

minggu pertama persekolahan 2014 hanya dua hari shj. insyaallah pada minggu kedua anak2 dan ibubapa serta cikgu2 akan lebih kurang tekanan jiwa.

Tiada ulasan: