Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 04, 2014

Kena Tegur Lagi

semalam di surau sebelum maghrib, saya ditegur lagi. seorang drpd mereka yg biasa ditemui di surau bertanya kpd saya, 'lama tak namapak, sibuk ke?'.

teguran bagi lain orang lain penerimaannya. bagi saya, teguran semalam sebagaimana teguran yg seumpama oleh ahli khariah surau adalah berniat baik. teguran kerana menunjukkan keprihatian dan ambil berat tentang mereka yg lain yg kurang atau jarang ke surau. memang teguran tersebut membuat saya terasa segan. segan atau malu kerana teguran mengingatkan saya tiada urusan dunia yg lebih baik drpd persediaan bekalan akhirat.

jika kita seorang yg bersedia ditegur, maka kita bersedia untuk berubah. niat dan tindakan dua perkara berbeza. tetapi sekurang2nya teguran membuat saya berniat utk cuba lebih kerap ke surau. urusan dunia boleh memberi kekayaan dunia yang boleh dilihat dan disentuh segera. tetapi kekayaan akhirat yg diingat2kan dan susah nak dibayangkan lebih berharga bagi kita. terima kasih kpd yg sudi tegur saya utk kebaikan bersama.

Tiada ulasan: