Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 11, 2014

Kesihatan Melalui Bowling 10Pin

pagi tadi pertandingan bowling kelab kakitangan fsr. saya ter'main' kerana seorang staf yg 'mendaftarkan' saya. beliau minta rm10 drpd saya tanpa memberitahu tujuan. tahu2 aje, dah berdaftar utk bowling.

walaupun tarikh terpaksa ditunda atas sebab2 tak dapat dielakkan, alhamdulillah bowling berjaya dilaksanakan dgn penuh ceria. dekan hadir walaupun tidak dpt turut serta kerana kecederaan 'profesional' (banyak tandatangan dokumen kot). ahli kelab yg hadir turut membawa ahli keluarga masing2 utk bersama keluarga fsr.

bowling adalah satu senaman fizikal. ianya satu senaman mental. ianya juga satu senaman emosi. ianya membolehkan kita mengurangkan tekanan dalam kehidupan. membaling bola boleh diandaikan sebagai membaling perasaan marah, sedih, kecewa, dll keluar dari diri kita. membaling bola memerlukan perancangan dan fokus. di akhir2 pertandingan tadi, seluar dah terasa longgar mungkin sebab banyak tenaga digunakan.

sebelum dan semasa serta selepas pertandingan, pemakanan perlu dijuga. tenaga yg kurang boleh menyebabkan prestasi merudum. itu saya rasa bermula diawal game kedua. seeloknya dilakukan carbo-loading sebelum pertandingan.

mereka yg hadir menceriakan suasana. kesihatan juga dipengaruhi oleh mereka yg berada di sekitar kita. maka saya galakkan bowling sebagai satu rekreasi untuk semua. bowling menyihatkan kita semua utk bersedia bertugas semula.

Tiada ulasan: