Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 25, 2014

Cahaya dan Kehidupan

cahaya dikaitkan dgn ilmu. tanpa ilmu maka diandaikan kita hidup dlm kegelapan. tanpa ilmu yg betul diamalkan, kita diandaikan akan hidup, mati dlm kegelapan.

tanpa cahaya ilmu, kita akan teraba2 dlm kegelapan dlm menjalani kehidupan. hanya ilmu yg betul memberi cahaya dlm kehidupan dan kematian. phd, sarjana, sarjana muda dll kelayakan akademik jika disalahguna atau salah didikan adalah ilmu yg tak berguna, ilmu yg bukan memberi cahaya sebaliknya menambahkan kegelapan. contoh kegelapan drpd ilmu yg salah diamalkan salahguna kuasa, tidak amanah, tamak, sombong, kedekut dll lagi sifat, pemikiran, tindakan dan perasaan yg negatif.

ada yg berkata kita boleh tengok cahaya pada muka seseorang jika dia seorang yg baik. cahay bukan drpd lampu 'spot', atau hasil 'make-up'. tetapi cahaya drpd dalaman. bersamalah kita mencari nur utk hidup bercahaya di dunia, kubur kita bercahaya, dan sejahtera di akhirat.

Tiada ulasan: