Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Januari 02, 2014

Rumah Mampu Milik

semalam saya melihat harga rumah di kawasan saya. iklan yg ada menawarkan rumah berharga lebih rm900ribu utk sebuah rumah teres. wow!

tahun lepas harga lebih rm800ribu. pada 2012 harganya rm500ribu lebih. pada 2005 harganya rm300ribu. pada 1980an, harga rumah baru adalah rm150ribu. jadi jangkaan saya harga akan menjadi lebih rm1juta pada 2015 iaitu setelah lebih 30tahun, harga berganda sehingga 7kali ganda. jika gaji pun berganda sedemikian, maka jika pada 1980an gaji mula lebih kurang rm1500, pada 2015 sepatutnya rm10,500 bagi seorang graduan baru mula kerja.

maka jika dibandingkan dgn gaji saya sekarang, elok saya simpan untuk ruang abadi, iaitu utk liang lahad. kerajaan elok beri pelepasan cukai untuk simpanan liang lahad sebab jika kadar sekarang berterusan, rumah mampu milik saya hanya di dalam mimpi shj.

Tiada ulasan: