Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Januari 13, 2014

Objektif Sebuah Universiti

apakah objektif penubuhan sebuah universiti? ada yg merumuskan ianya adalah untuk melahirkan seorang insan untuk kesejahteraan diri, masyarakat dan persekitaran.

tetapi dapat dilihat sekarang banyak universiti atau institusi pengajian tinggi yang dah menyimpang daripada objektif/matlamat asas penubuhan sebuah u atau ipt. ipt swasta majoriti ditubuhkan utk tujuan perniagaan. berdagang skrol kelayakan akademik utk keuntungan ipts. jika kelayakan akademik wajar dan layak diberikan kpd seorang graduan, ianya tidak salah drpd segi etika mahupun undang2.

setiap pelajar, staf ipt, ibubapa, dan pihak lain2 perlu faham u atau ipt adalah utk membolehkan seseorang pelajar mendapat ilmu tahap lebih tinggi drpd tahap persekolahan. ilmu tahap tinggi ini utk membolehkan graduan bekerja di peringkat tinggi di bidang tertentu. ada bidang pekerjaan tidak memerlukan seorang graduan u.

bagaimana jika ada pihak salahguna pelajar di u atau ipt? melalaikan pelajar drpd mendapat ilmu tahap tinggi melalui akademik secara beretika dan sah. siapakah yg perlu bertanggungjawab. ianya berkaitan kos masa dan duit. ianya berkaitan mengambil hak individu yg lebih layak berada di ipt kerana utk memenuhi kesukaan pihak tertentu. sila jawab di akhirat.

Tiada ulasan: