Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 07, 2014

Kecek Banyok, Kijo Takdok

dlm bahasa baku,' cakap banyak, kerja tak buat atau banyak bercakap tetapi takde hasil.

memang bercakap digalakkan sebab ianya satu bentuk komunikasi. di bidang pendidikan, komunikasi elok dua hala. komunikasi elok mengandungi intipati. elok berisi. elok memberi manafaat. bukan untuk menghabiskan masa. dan yg bercakap akan digelar 'peghabih boreh aje'.

ramai yg menilai kita. adakah kita produktif semasa waktu kerja. atau adakah kita sebenarnya tak ada kerja sebab tak tahu buat kerja. jadi yg hanya tahu adalah borak2 kosong. mengganggu orang lain bekerja. jika kita sedemikian, eloklah kita berhenti sahaja. berhenti bercakap atau berhenti terus dari kononnya bekerja di organisasi.

ada yg berkata yg suka bercakap, sebab bermasalah. sebab di rumah tiada yg sudi dengar. maka di pejabat paksa orang lain dengar dengan bercakap secara kuat dan angkuh. elok yg macam ni ke hospital bahagia sahaja. cakaplah nak cakap apa. asalkan bahagia di hospital bahagia.

Tiada ulasan: