Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 08, 2014

Baca dan Sentiasa Rujuk

dalam bahasa inggeris bagi baca adalah read. bagi sentiasa rujuk adalah recite. dlm bahasa arab, kedua2nya boleh diertikan atau difahami sebagai iqra.

sebagai seorang pensyarah, saya sentiasa perlu membaca dan merujuk. perkara baru dan perkara sama. tujuannya untuk meningkatkan pengetahuan dan kefahaman untuk berkongsi dgn yg sudi berkongsi. dan diantara mereka yg akan dikongsi ilmu melalui bacaan dan rujukan adalah pelajar saya.

sebelum kelas, saya perlu baca dan rujuk. semasa kelas, saya perlu baca dan rujuk. selepas kelas, saya perlu baca dan rujuk. semasa pembentangan pelajar, menyediakan nota, menyemak tugasan, dan menyemak jawapan ujian serta peperiksaan - saya perlu baca, ulang baca, rujuk, ulang rujuk.

ianya meningkatkan kefahaman dan kesedaran diri. tambah2 lagi apabila ada contoh berkaitan yang berlaku utk memudahkan lagi kesedaran kaitan teori dan amali. iqra juga adalah peringatan - ingat dan sentiasa diingatkan.

Tiada ulasan: