Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 12, 2014

Rasa Kurang

rasa kurang di sini bukan berkaitan rasa kurang manis, kurang masam atau kurang masin dalam makanan dan minuman. ianya di sini berkaitan perasaan seseorang. rasa di minda, mungkin juga rasa di hati.

ianya boleh dikaitkan dgn 'inferiority complex' dan 'superiority complex'. bukan rendah diri tetapi rasa ada kekurangan yg sepatutnya tidak berlaku kpd individu yg rasa bhw beliau mesti sentiasa lebih drpd orang lain. perasaan individu ini akan ditokok tambah oleh 'pembantu tukang masaknya' yg berasa seperti beliau tetapi status rendah drpd tukang masak utama.

rasa kurang ini banayk ditanya oleh ramai orang kpd saya. jawap saya ia berkaitan perasaan hasad dengki (phd). tak boleh rasa orang lebih drpd diri. orang lain tak layak ada sebarang kelebihan drpd tukang masak walau dalam apa perkara pun. perasaan ini merosakkan diri, masyarakat dan sekitar. sebab ianya seumpama sebab nila setitik, rosak susu sebelanga. sebab kerbau seekor membawa lumpur, habis berlumpur penduduk kampung.

saya bagitau agar usah dilayan perasaan tukang masak dan pembantu tukang masak. mereka ini bermasalah. mereka tidak boleh lihat orang lain berjaya dgn usaha sendiri. mereka ini bermasalah kerana tidak mahu mengakui bhw setiap manusia ada kelemahan. dgn saling menolong, kita akan bersma maju dan sejahtera. hidup bermasyarakat membantu mengurangkan kekurang hidup secara individu.

Tiada ulasan: