Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Julai 27, 2012

Masa di Bulan Puasa

masa di bulan puasa boleh dijadikan sampel atau mencerminkan masa di bulan lain. ianya berbeza bg yg menghayati ibadah dan yg tidak kisah dgn ibadah.

di bulan puasa bagi yg payah puasa akan terasa puasa amat menyusahkan. masa terasa lambatnya untuk sampai ke waktu berbuka. sebaliknya bagi yg suka dgn puasa akan terasa begitu cepatnya masa berlalu dlm bulan puasa. ini kerana banyak yg ingin dilakukan oleh yg ingin tetapi terasa masa begitu cepat berlalu. maka mereka yg cintakan ibadah dlm bulan puasa yg banyak bonus akan kesedihan apabila masa bulan ramadan akan berakhir.

khutbah jumaat di masjid tuanku mizan uitm tadi juga mengatakan tentang masa dan puasa. ianya berkaitan produktiviti. sejarah banyak menjadi contoh bagaimana banyak kejayaan berlaku di bulan puasa. termasuklah di zaman nabi. jadi puasa tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak produktif. puasa. ambillah peluang masa di bulan puasa untuk menambahkan bekalan kita di akhirat. semoga kita menjadi diantara mereka yg segera dimasukkan ke dlm syurga tanpa dihisab.

Tiada ulasan: