Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Disember 17, 2012

Akan Seperti Dijangka?

kita tidak akan dapat memuaskan semua orang pada masa yg sama. ianya jarang2 berlaku semua berasa puashati pada masa yg sama dgn ikhlas.

telah 2kali prgm teambuilding dilakukan. pada kali kedua ada komen drpd mereka yg berpemikiran 'simple' tetapi tepat, 'orang sama yg tak turut serta, tak hadir, tidak tunjukkan komitmen. adakah mereka ini tidak sudi bekerjasama dgn kami-orang bawahan?'

dan utk kali ketiga yg dirancang, sebelum berlaku prg, mereka yg berpemikiran 'simple' dan dan tak belajar tinggi2 berkata,'tengoklah nanti, org sama yg tidak akan hadir'. dan nampak gayanya tekaan akan menjadi tepat dan benar. pelbagai alasan diberi oleh yg tak sudi hadir dan turut serta.

maka jika tidak sudi mengotorkan tangan bersama2 yg lain, bagaimana boleh sudi nak jadi pemimpin? jika tidak sudi bersama mereka yg ingin dipimpin, sudikah mereka yg lain sudi dipimpin anda? ego tak bertempat menunjukkan tahap sebenarnya kematangan kita. mungkin pengetahuan tinggi, kemahiran tinggi tapi sikap yg rendahdiri yg rendah (negatif) menunjukkan anda sebenarnya seorang yg ditahap rendah.

Tiada ulasan: