Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Disember 20, 2012

Siapa Nak Dipercayai - Kredibiliti

kredibiliti berkaitan kepercayaan. jika bercakap akan dipercayai kebenarannya. jika berhutang dipercayai kemampuan menyelesaikan hutang. maka kredibiliti adalah berkaitan ingreti seseorang.

maka siapa boleh dipercayai? saya atau pihak lain? ianya berkaitan pengurusan kewangan. saya letak jawatan sebab saya tidak percaya kepada pihak lain dgn cara pengurusan kewangan organisasi. drpd no 1 sehinggalah kpd kerani. jika ada yg ingin kepastian siapa yg boleh dipercayai - saya atau pihak lain, ianya bergantung kpd setakat mana mereka yg bertanya mengenali saya dan pihak lain tersebut. pihak lain ini termasuklah cikgu, bekas pegawai kerajaan, pegawai swasta, kakitangan ngo, peguam, dll.

bagi kenalan saya, saya harapkan mereka mempercayai saya drpd pihak lain. begitu juga dgn bekas pelajar saya, saya harapkan mereka mempercayai saya drpd pihak lain. tapi jika ada yg lebih mempercayai pihak lain drpd saya, itu adalah hak mereka. itu adalah pilihan dan keputusan mereka. jika ada yg tak percaya saya bermakna mereka juga tak percaya kpd bekas pelajar saya. betulkah?

maka jika saya nyatakan saya tidak percaya kpd seseorang itu, bergantunglah kpd pihak lain utk percaya kpd kenyataan saya. sudah tentu saya tidak akan rekomen mereka yg saya tak percaya utk diambil bekerja di sesebuah organisasi. nak tahu siapa? tanyalah saya.

Tiada ulasan: