Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Disember 26, 2012

Sukan Atau Akademik

tadi saya berbincang dgn seorang pelajar. beliau dlm dilema. untuk terus aktif bersukan sambil belajar atau terus belajar.

saya tanya apa yg dia nak. dia bgtau yg dia nak tamatkan pengajian dahulu dgn ijazah barulah nak fokus kpd sukan. tetapi beliau belajar dgn biasiswa sukan. jadi epgawai akan ingatkan dia utk balas budi yg beliau dpt.

beliau tak puas hati. sebab beliau tak yakin dgn masa depan jika beliau tercicir dlm pengajian akibat berat kpd sukan. beliau ingin grad dgn cgpa minima 3.0. saya setuju. beliau nyatakan memang beliau nak berhenti bersukan sem akan datang utk fokus kpd pengajian. beliau andaikan beliau hanya boleh aktif bersukan hanya beberapa tahun shj lagi.

saya andaikan beliau seorang yg bijak. bijak kerana memikirkan masa depan beliau. saya cadangkan jikan beliau dpt tawaran minima bersukan dgn gaji rm10ribu sebulan lebih baik terima tawaran tersebut. beliau bersetuju. sebab beliau faham bhw belajar pun utk dpt kerja. jika tak perlu terus di ipt dah boleh dpt kerja, baik beliau terus bekerja. setelah tamat usia produktif sbg ahli sukan beliau bolehlah sambung belajar.

para pengurus, jurulatih dan mereka yg terlibat dgn sukan perlu fikir masa depan atlet. jangan fikir kejayaan diri shj. janganlah atlet spt setelah habis madu sepah dibuang. uruskanlah atlet dgn cemerlang. beramanahlah dlm menguruskan kebajikan dan kewangan mereka. sek405 dan 409 boleh dikenakan kpd anda jika anda pecah amanah.

Tiada ulasan: