Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Disember 10, 2012

Serba Tahu atau Segho Tahu?

saya rimas kalau berjumpa dgn mereka yg bercakap tentang sebarang perkara seolah2 mereka tahu semuanya. atau mereka ini umpama profesor serbatahu.

lagi rimas apabila bercakap tentang perkara yg kononnya mereka tahu sedangkan saya tahu mereka tidak tahu. dan mereka kan cuba mempertahankan pengetahuan mereka yg kononnya betul. maka ini akan menyebabkan saya bersikap kasar. saya akan bertanya drpd mana mereka mendapat fakta. dan saya akan nyatakan bhw saya dpt fakta terus drpd mereka yg ada fakta tersebut.

jika kita tidak tahu, tidak salah jika kita akui kita tidak tahu. saya biasa lakukan dan nyatakan sedemikian kpd pelajar saya dan mereka yg bertanya. saya akan berkata,'maaf, saya bukan seorang yg serba tahu. ada yg saya tahu, anda tahu. ada yg saya tahu, anda tak tahu. ada yg saya tak tahu dan anda tahu. dan ada yg dua2 kita tak tahu'.

maka perlunya kita tidak berlagak sombong dgn apa yg kita tahu. lagi2 juga jamganlah berlagak sombong dgn apa yg kita tidak tahu tapi kita berkeras nak nyatakan kononnya kita tahu. daripada cuba nak tunjuka pandai ianya kan berubah menjadi nak tunjuk kebodohan kita pula. ini akan menjejaskan kredibiliti kita.

Tiada ulasan: