Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 03, 2012

Halatuju Yang Tak Selari, Runtuhlah Organisasi

peter's principle mengatakan seseorang akan dinaikkan pangkat/jawatan sehingga ke tahap beliau tidak lagi kompeten. maksudnya peter mengatakan seseorang akan dinaikkan ke satu jawatan terakhir dimana beliau tidak lagi produktif kepada organisasi. atau lebih teruk lagi seseorang itu akan dinaikkan ke satu ajwatan akhir dimana beliau akan hancurkan organisasi.

kebiasaan seseorang akan dinaikkan jawatan berdasarkan 'track record' yg cemerlang dijawatan sebelumnya. tetapi ada juga yg dinaikkan pangkat kerana sebab2 lain. mungkin sebab kenalan. mungkin sebab sudah berkompromi. seperti pepatah ingegris ' i scratch your back, u scratch my back'. maka jika kenaikan pangkat spt sebegini akan hancurlah sesebuah institusi.

sumber manusia dikumpulkan dan dipimpin untuk membolehkan organisasi mencapai tahap prestasi yg lebih baik. bukannya utk membolehkan keuntungan pada pihak tertentu shj dan organisasi rugi. pemimpin sperti ini tidak dihormati. pemimpin sprt ini tidak sepatutnya dihormati. maaf, kalau boleh tak mahu bersalaman dgn mereka ini. organisasi yg setengah abad lamanya akan runtuh kerana ketamakan kuasa dan harta oleh mereka yg diberi amanah memimpin. semoga allah membalas seadil-adilnya.

Tiada ulasan: