Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 10, 2012

Pemimpin Yg Dipimpin

perkara ini biasa berlaku. tanpa ilmu bagaimana kita nak pimpin pengikut. bagaimana kita nak pimpin pemimpin.

di dalam organisasi kebiasaannya mempunyai 3 aras. pemimpin tertinggi. pemimpin pertengahan dan pemimpin bawahan. yg di atas akan memimpin yg dibawah. dan pemimpin aras rendah akan pimpin pengikut. pemimpin tertinggi sebenarnya bertanggungjawab kepada mereka yg memilih pemimpin tertinggi.

pemimpin tertinggi bertanggungjawab memikirkan perancangan jangkapanjang. pemimpin pertengahan dan abwah akan menjalankan rancangan tahunan, bulanan dan harian. jadi apabila diukur hasil semasa tidak selaras dengan hasil dirancang maka perlu dilakukan tindakan. tindakan bergantung kepada taahp kepincangan hasil semasa ebrbanding ahsil dirancang.

dan yg disoal jawab pada setiap tahun adalah pemimpin tertinggi. jadi kita cuba elakkan sebagaimana seorang kawan yg berpangkat satu bintang pesan kpd saya,'takkanlah kapten nak buat arahan yg telah diberikan kpd sarjan/korporal/perebet'. tetapi itulah terpaksa dilakukan jika keadaan memerlukan. dan kapten tidak perlu kpd sarjan/korporal/perebet yg tak mematuhi arahan. sebab tindakan atau tiada tindakan oleh sarjan/korporal/perebet akan boleh menyebabkan pasukan terkubur.

Tiada ulasan: