Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 30, 2012

Kuasa dan Jahil

kita biasa dengar gila kuasa. biasa juga dengar tentang mabuk kuasa. saya tak tahu bgmana nak menterjemahkan kedua2nya dgn tepat.

tetapi pengalaman berkuasa melalui kebolehan memang ada seronok. ada tak seronok. boleh buat kita jadi berani. boleh buat kita jadi takut. seeloknya ada serba sedikit selagi tidak memabukkan.

sudah beberapa kali saya berpeluang memandu kereta baru (dimilikki) seorang adik saya. fuh..memang berkuasa kereta ni. 0-100kmh dlm masa 8saat. dan kuasa terasa juga melalui jenama kereta ni. maka yg tahu akan beri laluan. tapi ada juga yg tak faham2 atau jahil semasa memandu. menukar laluan/memandu tanpa lampu semasa keadaan kurang jelas kpd pemandu lain jika lampu kereta tidak dipasang.

seorang yg berkuasa sebenarnya adalah yg beramanah. juga bertanggungjawab kpd pihak lain selain kpd diri sendiri. sebarang tindakan akan dilakukan mengikut kemampuan kita. maka sebenarnya mereka yg berilmu adala mereka yg berkuasa. Allah Maha Berkuasa kerana Allah Maha Mengetahui.

Tiada ulasan: