Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Jun 15, 2012

Selera Makan

selera makan bergantung kpd banyak perkara. antaranya adalah nafsu kita. setelah berusia bukan lagi sbg orang muda, maka kebiasaan adalah faktor kesihatan.

saya suka makan kambing. terutama yg dipanggang. baru2 ini saya goreng tawar aje. oleh kerana bukan chef bertauliah maka silap teknik. minyak digunakan yg menyebabkan meletup2 semasa daging digoreng. walaupun ditudung kuali, minyak masih meleleh keluar kuali. memang banyak kerja mencuci.

sekarang saya cuba kawal selera makan. saya biasanya makan pertama setiap hari pada jam 10.30pagi ke atas. alhamdulillah sekarang terasa kurang selera untuk makan malam. tapi malam ni nafsu menyebabkan saya makan pulut kuning dengan rendang daging dan kari hijau tuna (dari tin). harap2 senaman yg sedang bersemangat saya lakukan dpt menukarkan 13kg lemak kpd otot sbgmana catitan drpd ukuran kesihatan di fsr beberapa minggu yg lalu. selera makan boleh ke kita kawal?

Tiada ulasan: