Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Jun 25, 2012

Pesanan dan Peringatan

pesanan ini diberi kpd saya pad 1985. semasa saya di bangunan hep budisiswa itm shah alam. ianya pesanan oleh seorang jurulatih kesatria kpd saya. pesanan atau peringatan kerana saya utamakan kawan drpd diri sendiri.

sebenarnya sy teruja dpt membantu kawan yg sama2 di sekolah menengah di kuale kangsor. apabila beliau mendaftar di itm, beliau minta bantuan utk mendaftar kokurikulum. jadi sy bawa beliau ke hep. rupa2nya saya juga ada yg belum selesai. maka berpesanlah cikgu kesatria kpd saya, 'selesaikan dulu urusan awak sebelum nak tolong orang lain'. lebih kurang begitulah kata2nya sebab maklumlah nak ingat sebijik2 dah 27tahun berlalu.

maka apabila banyak benda nak diselesaikan. banyak pertolongan diminta drpd pelbagai pihak. saya akan teringat kpd pesanan/peringatan ini. memanglah kerja takkan habis. pertolongan diminta kpd kita takkan berhenti. tetapi utk elak drpd burnout. utk elak drpd matlamat tak tercapai, maka saya perlu sentiasa buat analisis swot. fokus. utamakan yg utama. bersedia, rancang, buat, semak dan perbaiki perjalanan hidup supaya masalah diminimakan dan hasil dimaksimakan drpd usaha yg terdaya.

Tiada ulasan: