Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Jun 13, 2012

Jaga Jalan

pagi tadi saya jadi jaga jalan masuk ke bangunan akademik 3. macam2 alasan diberi oleh mereka yg tak sepatutnya kereta mereka berada di kawasan bangunan akademik 3 uitm.

ianya berpunca drpd palang yg rosak. palang di bangunan akademik 3 ni kerap rosak. suspek yg pernah gambar diambil termasuk staf dan pelajar. suspek biasa adalah pelajar sepenuh masa dan separuh masa. tapi jika tindakan tegas tak diambil, maka kita mendidik pesalah utk terus buat salah. peraturan perlu dipatuhi dan janganlah nak popular peraturan ditolak ke tepi.

semasa saya berdiri sbg jaga ada pensyarah yg berterima kasih dari dalam kereta mereka. maklumlah staf tak dihormati mungkin diajar dari rumah atau staf lain yg ajar menyebabkan staf berpusing2 mencari tempat letak kereta yg diambil oleh pelajar yg kurang atau kemahiran insaniah atau masih tidak pandai membaca.

seorang staf maklumkan kpd saya bagaimana ada pelajar yg tak layak lulus penyelidikan tetapi diluluskan oleh penilai kedua atau fakulti. hmmm jadi saya buka shj sbg jaga jalan tetapi tempat utk staf yg tak puas hati meluahkan kesedihan dan kekecewaan mereka terhapa pihak tertentu. memang saya pernah dimaklumkan bgmana kekecewaan oleh jaga lain apabila mengambil tindakan terhadap pelajar, jaga pula disalahkan. pelakuan pelajar dan staf lain adalah antara punca burnout.

Tiada ulasan: