Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, November 16, 2012

Pukul atau Bersama

ini bukan iklan utk jadi ahli kongsi tak cerah. tetapi pepatah bahasa inggeris ini saya gunakan sebab ada kaitan dgn saya.

ayatnya adalah 'if you can't beat them, then join them'. maksudnya lebih kurang adalah 'jika kita tidak dapat kalahkan maka kita akan mengikuti mereka'. dan jika ianya berkaitan perkara atau tingkahlaku yg baik, budaya yg baik maka jika kita tidak jadi lebih baik drpd pihak lain, sekurang2nya kita sama baik dgn mereka.

tetapi jika berkaitan budaya tidak baik, maka jika kita tidak mengatasi mereka iaitu memperbaiki mereka, maka lebih baik kita jangan bersama mereka. ianya lebih baik jika kita tinggalkan mereka atau organisasi tersebut. dan untuk membuat keputusan memilih yg terbaik perlu kpd ilmu. jika kita tiada atau kurang ilmu, kita akan mudah 'dimakan' oleh mereka yg niat tidak jujur dgn ingin mengambil kesempatan ke atas kita.

apabila hendak membuat satu keputusan, beberapa faktor perlu kita ambil kira. apakah kesan kpd kita, keluarga, sahabat, kenalan, masyarakat dan organisasi yg ada kaitan dgn kita? pilihlah yg akan beri kesan baik kpd kita dan mereka yg berkait dgn kita. sebab jika kita pilih yg tak jujur dan amanah, walau pun ambil masa, ianya akan kembali meresahkan kita atau mereka yg berkait dgn kita. ceramah di ikim.fm semasa saya menaip ni menyatakan bhw jadilah kita sbg orang yg memberi manafaat (kebaikan) kpd orang lain. pikir2 dan buatlah keputusan terbaik utk kita dan orang lain secara jujur dan amanah yg perlu dijawab di mahkamah Yang Maha Adil.

Tiada ulasan: