Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Oktober 05, 2012

Salah Siapa

Setiap jawatan mempunyai tugas dan tanggungjawab tersendiri. Dan pemegang jawatan perlu menjalankannya dengan penuh amanah.

Maka tahap/peringkat jawatan berbeza akan mempunyai tahap/peringkat tugas dan tanggungjawab berbeza. Semasa menerima tawaran untuk dilantik ke satu jawatan kita perlu sedar beban yg perlu dipikul. Memang lagi tinggi jawatan lagi seronok, lagi mengkhayalkan seumpama lagi jauh drpd bumi lagi syok kita. Maka ramai akan lupa tentang amanah yg perlu dijalankan dan dikembalikan kepada pemberi amanah.

Membimbing dan menasihat adalah satu amanah juga. Kita perlu melakukan sebaik mungkin utk kebaikan bersama, diri dan organisasi serta persekitaran. Tapi jika bimbingan atau nasihat yg diberi tidak diterima, maka janganlah nak jadikan orang lain sebagai 'kambing hitam'.

Jika keberadaan kita bukan yg terbaik utk diri, organisasi dan pihak berkepentingan (positif), maka lebih baik kita cepat2 meninggalkan jawatan tersebut. Ilmu menyedarkan kita. orang yg berilmu akan menyedarkan.

Tiada ulasan: