Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 07, 2009

Pasukan Bolasepak

Kelantan tewas kpd N9 1-3 di padang. Di tempat duduk penyokong, Kelantan juga tewas kerana disiplin. Dan mungkin tewas di padang kerana disiplin juga.

Disiplin bg saya bermaksud ilmu, mematuhi arahan dan faham kenapa arahan diberi. Saya tadi berpeluang bersama seorang bekas pemain dan jurulatih Kelantan. Beliau menyatakan bahawa setiap pemain perlu boleh berfikir, maknanya berilmu. Dan mesti mematuhi arahan. Kedua2nya berkaitamn disiplin. Jika ada 'skil' sahaja tak berguna. Dgn berilmu, kita akan dpt memahami kawan dan lawan kita. Dan permainan bolasepak memerlukan pemikiran untuk merancang dan membuat keputusan secepat mungkin berdasarkan keadaan dan fakta yg cepat berubah.

Begitu juga sebenarnya di tempat kerja. Disiplin dan ilmu adalah penting. Dan untuk menjadi seorang pemimpin yg cemerlang, kita juga perlu berdidiplin dan berilmu. Tetapi yg amat penting, kita adalah produktif dan mencapai objektif ditetapkan. Kalau ikut buku sahaja tidak bermakna kita ini bijak dan boleh jadi pemimpin yg cemerlang.

Tiada ulasan: