Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 01, 2009

Cinta dan Manusia

Topik cinta boleh menjadi satu topik yg hangat ataupun dingin. Ianya bergantung kpd emosi pembaca.

Dlm berita kerapkali berlaku seseorang tertipu kerana cinta. Tadi, kedua ibubapa seorang remaja merayu kpd sesiapa yg mengetahui kedudukan anaknya utk memaklumkan mereka. Anak mereka telah beberapa hari tidak menghubungi keluarga dan kali terakhir kerana merayu memint duit drpd ayahnya. keluarga membuat laporan polis bhw anak mereka telah ditipu oleh seorang lelaki yg dikenali melalui internet. Dan lelaki ini biasa menipu perempuan2 setelah menghubungi melalui internet.

Ada yg kerana cinta bukan sahaja sanggup menyerah duit kpd 'kekasih' tetapi sehingga sanggup 'menyerah'diri mereka untuk kebahagiaan dan kesenangan 'kekasih'. Ada yg menjual diri kerana cintakan 'kekasih'. Dan bermacam2 lagi. Maka kita dpt lihat bhw bukan shj org baik2 yg berilmu, ttp org yg berniat jahat juga berilmu. Yg membezakan adalah mereka yg berniat jahat tidak takut kpd Allah. Mereka tidak bersyukur kpd nikmat Allah.

Cinta yg terbaik adalah kpd Allah dan RasulNya. Jika kita bercinta dgn manusia, jgnlah berahsia drpd mereka yg kita kasihi terutamanya kedua ibubapa kita dan saudara serta sahabat. Pastikan,seorang drpd mereka ini mengetahui tentang manusia yg kita cinta. Ini akan dpt mengelak kejadian yg buruk kpd kita jika cinta yg diberi kpd kita hanyalah cinta palsu, dan kita hanyalah mangsa atau mainan 'kekasih'.

Tiada ulasan: