Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 14, 2009

Harga Ilmu

Bagaimanakah kita menilai ilmu? Kita berkata bahawa ilmu itu sangat berharga, seperti juga masa. Tetapi bagaimana kita menilai ilmu?

Mungkin kita nilai daripada gaji yg kita dapat. Jadi, mungkin ilmu kita bernilai sebanyak RM120,000 setahun. Mungkin dinilai sebagai kos pembelajaran seperti yuran pengajian. Jika demikian, adakah ini antara sebab terdapatnya pelajar UiTM tidak menghargai peluang pendidikan tinggi di UiTM kerana yuran UiTM adalah rendah. Ataupun, jika ianya percuma maka dipandang ilmu yg didapati sebagai tidak berharga. Ataupun berdasarkan kpd gaji pensyarah yg mengajar kita, maka lagi tinggi gaji pensyarah, maka ilmu yg didapati drpd pensyarah berkenaan lebih tinggi nilainya drpd pensyarah yg bergaji rendah spt saya. Ataupun berdasarkan koleksi buku milik pensyarah yg mengajar kita?

Jika berdasarkan kpd bilangan buku atau harga buku milik pensyarah, maka mungkinkah ilmu yg dikongsi saya dgn pelajar adalah tinggi? Dan saya berpeluang membeli sebuah buku berharga RM5. Tetapi bila disemak melalui internet, harga paling mahal utk buku yg sama adalah 130British Pound, bersamaan hampir RM780. Wow, seronoknya saya..

1 ulasan:

hisyamchemat berkata...

alahai bro... makin sarat la bilik tu dengan koleksi terbaru. Tahniah