Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Jun 10, 2016

Suap

biasanya dikaitkan dengan rasuah. lebih tepat pecah amanah.

suap perlu minima 2 pihak. yang beri suapan, dan yang terima suapan. ada kala pihak 3 adalah penggalak suapan. penggalak suapan mungkin secara aktif. mungkin menggalak secara pasif.

seorang yang dipilih dan dilantik sebagai wakil orang lain sebaiknya dan sepatutnya berlaku secara amanah. tidak terlibat dengan suapan. tetapi jika dalam proses untuk dilantik, penyokong kepada bakal wakil sudah menyuap wakil secara terus atau tidak terus, maka setelah menjadi wakil, wakil diharapkan dan dimestikan kembali menyuap penyokong wakil.

penyokong wakil boleh disuap dengan nilai kecil sehingga nilai yang besar. walaupun sebenarnya perkataan nilai tidak sesuai digunakan kepada yang makan suap dan yang memberi suapan.

jika niat dari awal wakil menjadi wakil adalah untuk kaya dunia, maka suap adalah perkara biasa dan dan akan berterusan. penokong paling rendah disuap rm50 sebulan, penyokong pertengahan rm1ribu sebulan. ketua penyokong pertengahan rm3ribu sebulan. penyokong atasan atau penasihat wakil rm10ribu sebulan. penasihat kanan rm30ribu sebulan. belum termasuk sumbangan kepada persatuan lagi. jika dikira, seorang wakil yang tak amanah perlukan minima rm10juta sebulan untuk diri dan kuncu2nya. apalah rm50 diberi kepada yang tidak berilmu.

Tiada ulasan: