Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Jun 15, 2016

Ngaji Tinggi2

pesan orang tua2,'belajar rajin2, lepas tu boleh pergi u'. alhamdulillah, sekarang dah ramai grad dan belajar di u atau universiti atau ipt. termasuklah di uitm.

tetapi sedih juga ramai pilih ke uitm kerana yuran rendah, bukan sebab kualiti perkhidmatan dan akademik. mungkinkah ini antara penyebab ramai pelajar yang tidak kisah tentang akademik mereka di uitm? lambat hadir atau tidak hadir ke kuliah jadi perkara biasa kepada yang tak hargai peluang dan ilmu yang ada di uitm. ramai juga yg bersikap perasan superstar, rasa diri lebih besar drpd institusi pengajian dan stafnya. ramai pelajar yg terasa mereka primadona, dan mesti diluluskan pengajian mereka.

agak2 mana mereka dapat tanggapan ni? ibubapa, keluarga sahabat, kenalan atau staf uitm sendiri?

tak guna ngaji tinggi2 tetapi sikap tidak mencerminkan tahap ilmu. bagi yg hargai ilmu, ipt seumpama sebuah menara gading, tempat yang sangat bernilai. bagi yg hanya datang sebab suka2, ipt seumpama tong sampah kepada mereka ini.

jika kita rasa ipt adalah sebuah tempat bernilai, maka kita pun adalah warga yg bernilai. jika kita rasa ipt adalah tong sampah, maka kita yg hadir di ipt adalah sampah yg dicampak ke tong sampah.

Tiada ulasan: