Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Disember 14, 2009

Kehakiman dan Keadilan

Petang tadi jam 6.30petang di radio klasik nasional, selalunya slot tazkirah. Hari ini bersama mufti negeri perak. Ianya berkaitan hukuman potong tangan.

Ramai yg mengatakan hukuman potong tangan pencuri adalah tidak adil. Ianya menyalahi hak kemanusiaan. Tetapi jawab mufti, hukuman untuk mencuri itu seperti memotong tangan pencuri/perompak adalah berdasarkan kpd alquran, hadith dan qisas. ianya adalah seadil2nya kpd pencuri dan mangsa. Jika kita baca dlm alquran, jika mangsa mati seperti dlm kebanyakan kes ragut sekarang, maka sepatutnyalah peragut/pencuri/ perompak juga dikenakan hukuman mati. Kenapakah tidak difikirkan trauma kpd mangsa jenayah, keluarga dan masyarakat? Kenapakah hanya difikirkan kebaikan utk peragut/ pencuri/perompak dan keluarganya sahaja? Jika demikian maka ini tidak adil.

Mufti bercerita tentang pengalaman beliau di arab saudi dimana orang tidak berani mengambil harta bukan milik atau haknya kerana takut dipotong tangan. Seeloknya, kita jalankan juga di negara kita. Yang pecah amanah, yg ambil harta raktyat dipotong kedua2 belah tangan mereka. Jika tidak, kita yg menjalankan undang2 perlu menjawab di akhirat. Begitu juga mereka yg diberi kepercayaa dan tanggungjawab menjaga keselamatan tetapi salahguna kuasa untuk memuaskan nafsu dan menganiaya dan memperdaya orang yg sepatutnya dijaga dan dipertahankan keselamatan, seeloknya hukumannya mestilah adil. Jika mereka merogol/melakukan jenayah seksual, maka jalankanlah hukuman mengikut hukum Allah.

Janganlah kerana pangkat,kuasa dan harta mereka, mereka dilepaskan. Saya tidak halalkan gaji/pendapatan/pencen mereka yg lakukan kesalahan/pecah amanah dlm menjalankan tugas dan tanggungjawab. Bagi yg telah melakukan kesilapan dan kesalahan, mohonlah keampunan drpd Yang Maha Esa.

Tiada ulasan: