Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 11, 2024

Sukan & Complex

Kita biasa dengar kompleks sukan, atau sports complex, dari sudut fizikal. Biasanya ttg pembinaan dan pembangunan infrastruktur, utk pembangunan, persediaan, penganjuran, pertandingan, berkaitan sukan.

Ada juga yg faham ttg sukan dan kompleks, tapi dari sudut psikologi. Kompleks yg berkaitan adalah superiority complex dan inferiority complex. Ramai terlibat dlm sukan utk menukar inferiority complex dlm diri kpd superiority complex. Secara sportsmanship. Jika dilakukan secara beretika dan bermoral, ianya dipuji dan dihormati.

Tetapi, ramai juga ingin jadi superior, tapi secara tidak beretika dan tidak bermoral. Secara gamesmanship. Sanggup lakukan apa sahaja, janji menang. Walau pun menipu, tidak jujur. Kerana sentiasa ada inferiority complex. Tak mahu ada yg lebih baik, lebih bagus drpd dia. Sebab narsistik? Sebab tamak, dengki, kedekut, sombong, bodoh.

Jika pertandingan adalah bias, tidak adil, tidak saksama, kita ada pilihan. Sertai juga, sertai dan cuba perbetulkan, atau tarik diri. Either you join them, or you beat them, antara pesanan yg kerap kita dengar juga.

Tiada ulasan: