Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Jun 01, 2014

Benar lawan Blawok

tajuk perkongsian ilmu di surau tadi berkaitan kebenaran. contoh digunakan tentang israk dan mikraj, dan ayat 118 surah at-taubah.

kisah pertama berkenaan bagaimana saidina abu bakar as-siddiq mendapat gelaran as-siddiq. gelaran tersebut kerana beliau membenarkan/mempercayai dengan yakin perjalanan rasulullah s.a.w semasa israk dan mikraj. kisah kedua berkenaan kaab yg dihukum kerana berkata benar walaupun berpeluang untuk berdusta. tetapi kaab tidak rela berdusta kepada rasulullah s.a.w., walaupun untuk mengelak daripada dimarahi.

benar berkait kredibiliti. benar berkait kebolehpercayaan dan keyakinan terhadap seseorang. tetapi sekarang walau pun berpangkat, berkedudukan tinggi, berkelulusan akademik tinggi, masih ada yg tidak berkata benar. mereka ini adalah pelawak. orang yg takut kepada kebenaran. maka mereka lebih suka blawok/menipu/berbohong. lagi teruk mereka akan mengajak atau memaksa orang lain utk membenarkan ketidakbenaran dilakukan atau dikatakan mereka. sekali kita tidak dipercayai, maka susah untuk dipercayai orang lain. pemimpin atau ketua yg tidak bercakap benar tidak layak jadi pemimpin.

bersamalah kita elak drpd kita tergolong dlm golongan plawok. golongan penipu. golongan pembohong. di akhirat tak boleh blawok. baik belajar di dunia untuk tidak blawok, belajar bercakap benar. sebelum akhirat, di kubur kita tidak juga boleh blawok.

Tiada ulasan: