Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 14, 2014

Tahap Tertinggi Yang Diingini

apakah tahap tertinggi yang kita inginkan? yang biasa kita impikan? yg biasa kita sasarkan? yang kita katakan apabila telah tercapai maka kita telah berjaya?

pelbagai jawapan akan diterima. ianya bergantung kepada ilmu yang kita ada. ianya bergantung kpd penerimaan kita kpd siapa mendidik kita. ianya mengambilkira siapa keluarga dan kenalan kita. tetapi keputusan akhir apa yang ingin kita capai sebagai tahap tertinggi kita adalah keputusan kita.

mungkin tahap tertinggi itu setelah kita boleh bersihkan diri daripada perasaan dengki. iaitu tidak irihati dengan kebaikan yg allah beri kepada orang lain.mungkin tahap tertinggi itu adalah apabila kita dapat bersihkan diri kita drpd perasaan sombong. iaitu tidak menunjuk2 dengan kebaikan yg allah beri kpd kita. pemberian drpd allah adalah pelbagai. anak isteri, harta, jawatan adalah antara kebaikan kpd mahkluk allah. dan pemberian ini juga adalah ujian kpd makhluk allah.

maka setelah kita bersih drpd dengki dan sombong, maka akan timbullah keikhlasan dlm kehidupan. setelah ada ikhlas dlm diri, maka akan bertambah keimanan. sehinggalah diri ini satu cahaya. cahaya di dalam diri. cahaya yg menerangi kegelapan. cahaya yg menunjukkan apa2 yg tersembunyi di dlm kegelapan. semoga kita adalah mereka yg bercahaya di dunia dan di akhirat. semoga kita adalah makhluk allah yg sentiasa mendapat cahayanya, kemurahan dan kasihnya.

Tiada ulasan: