Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 20, 2016

Harga Kereta dan Nilai Sikap

adakah semakin tinggi harga kereta, semakin tinggi nilai sikap seseorang? adakah harga kereta mempunyai korelasi yang positif dgn nilai sikap seseorang?

pengalaman isteri saya menunjukkan sebaliknya. semakin mahal kereta, semakin murah atau tiada nilai sikap seseorang. beliau hendak keluar daripada parkir di kawasan perdagangan, tetapi terdapat sebuah kereta jepun menghalang kereta malaysia. beliau nampak seorang daripada pengguna kereta jepun masuk ke sebuah kedai kek. beliau turut masuk ke kedai kek dan bertanya kepada yg di dalam kedai kek secara umum, walaupun beliau nampak pengguna kereta sedang beratur nak beli kek. tapi tiada respons.

setelah beli kek, pengguna kereta lalu depan isteri saya dan tanpa meminta maaf kerana menghalang dan menyusahkan orang lain (kerana sikap diajar ibubapanya?). rupa2nya teman lelaki pun ada sama dalam kedai. dan tidak alihkan kereta kerana hanya seorang perempuan dalam kereta malaysia yang nak keluar dari parkir.

apa anda akan buat jika anda disituasi sama dimana kereta anda dihalang?

Tiada ulasan: