Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Mei 27, 2014

Hidup Yang Mudah

bangun pagi. mengucap dua kalimah syahadah. bersyukur kepada allah. solat subuh, makan kalau tak puasa.

kerja cari rezeki yg halal. belajar utk tambah ilmu untuk cari rezeki yg halal. makan tengahari. solat zohor. sambung kerja. atau sambung belajar. solat asar. riadah. solat maghrib. makan malam. jika puasa, berbuka dan makan sbelum solat maghrib. solat isyak. belajar. rehat.

sahur jika nak puasa. dan kehidupan yang mudah berterusan. yg lain2 adalah tambahan. yg mungkin tak diperlukan. atau hanya godaan hidup. ujian hidup. masa bersama keluarga, bersama kawan dan orang lain adalah untuk memudahkan kita di dunia dan diakhirat. jangan pula masa mencari rezeki, harta dan dengan keluarga (serta kenalan) menjadi penyebab menyusahkan kita di dunia dan di akhirat.

islam itu mudah. bekerjalah seumpama akan hidup selama2nya. beribadahlah seolah akan mati esok hari. kerja juga adalah ibadah. belajar adalah ibadah. menceriakan dan memudahkan orang lain adalah ibadah.

Tiada ulasan: