Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mei 21, 2014

Tandatangan

tandatangan adalah tanda daripada seseorang. ianya adalah satu pengesahan. ianya satu perakuan. jika dulu2 cukup berjabat tangan atau bersalam. kemudiannya juga cukup dengan mengangkat tangan sebagai kikrar atau sumpah. ada juga perlu cop mohor.

sekarang tandatangan mewakili pandangan kita. ianya bukti bertulis. bagi pegawai kerajaan perlu juga bercop nama dan jawatan serta jabatan penandatangan. ianya untuk menyokong dan meyakinkan pembaca bahawa peraku adalah seorang yang boleh dipercayai terhadap kenyataan bertulis.

nilai tandatangan sebenarnya adalah tinggi. ia mewakili namabaik kita. silap tandatangan, serong pandangan orang terhadap kita. saya pernah tidak mahu menandatangan dokumen kerana ianya mencurigakan saya. saya tidak pasti atau kurang yakin dengan kesahihan atau kebenaran dokumen yang perlu saya tandatangan. dan saya pernah meletak jawatan sebagai tanda saya tidak ingin terlibat dengan sesuatu yang boleh menjejaskan nama saya, nama keluarga, nama kawan2, nama pelajar, nama bekas pelajar, nama organisasi saya bekerja dll.

Tiada ulasan: