Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 08, 2015

Kejayaan Yang Dicari

ramai yang nak berjaya. ramai memberi erti berjaya yang berbeza antara satu sama lain.

berjaya berkait dengan masalah/ berjaya adalah apabila berupaya mengatasi masalah dan tidak lagi bermasalah. bagi umat islam, berjaya yang diinginkan adalah berjaya dunia dan akhirat. yang amat diingini adalah berjaya di akhirat. iaitu berjaya mendapat syurga sebagai tempat tinggal yang abadi.

tadi mendengar cerita berkaitan kejayaan orang yang berusia 70an. ada berjaya dengan kerjaya. ada berjaya dengan pendidikan sendiri. ada yang berjaya dengan pangkat dipegang. ianya berkaitan kejayaan diri sendiri.

ada yang bercerita tentang kejayaan dunia anak2. tetapi anak2 tidak berjaya dalam agama. belajar tinggi2, pegang jawatan tinggi2, dapat pendapatan tinggi2, tetapi kejayaan di akhirat mungkin akan di tahap terendah kerana agama. agama ditolak kerana cinta kepada manusia. agama ditolak kerana tidak cinta ibubapa. ibubapa yang pada asalnya nampak berjaya dalam hidup mereka kemudiannya kelihatan kecewa kerana gagal dengan masa depan yang abadi untuk anak2.

semoga kita berjaya dunia dan akhirat. semoga kita sentiasa mendapat keampunan dan rahmat allah. semoga kita emnjadi teman rasulullah di akhirat dan di syurga.

Tiada ulasan: