Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 28, 2008

Pemandu Berhemah Di Jalan Raya

Adakah cara kita memandu mencerminkan tahap intelektual kita?

Tiap2 hari kita dapat lihat bagaimana pemandu kereta besar memandu tidak dengan bijaksana. Isyarat tidak diberi apabila hendak membelok ke kiri atau pun ke kanan.

Mereka tidak faham bahawa lampu 'hazard' dipasang hanya jika berhenti untuk kecemasan. Tetapi ramai yang memandu sambil menyalakan lampu 'hazard' pada waktu hujan terutamanya.

Ada juga yang biasa tidak memasang lampu sehinggalah waktu betul2 gelap. Seeloknya, pasanglah lampu sehingga 8pagi. Nyalakan lampu jika hujan. Lampu bukan sahaja memudahkan kita melihat semasa memandu, tetapi untuk membolehkan orang lain mudah nampak kita. Nyalakan lampu juga seelok2nya seawal2 6.30ptg. Pada waktu tertentu, waktu bahaya iaitu apabila warna langit dan warna jalan hampir sama.

Pada waktu hujan, pakailah cermin mata hitam. Bukan untuk bergaya, tetapi untuk mengurangkan silau. Macam pengembara di kawasan salji.

Kalau berlaku kemalangan, walau pun bukan salah kita, akan menyusahkan kita juga.Beringat sebelum kena.

Tiada ulasan: