Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Jun 18, 2008

Rezeki di UiTM

Ramai orang ingin bekerja di UiTM. Sebabnya ramai ingin bekerja dengan organisasi kerajaan. Pendapatan bulanan terjamin. Sebabnya kerajaan yang bayar gaji kita. Berbanding kalau kerja dengan swasta ataupun sendiri.

Tetapi ramai yang lupa. 'Lunch is not free'. Jangan hendakkan jawatan kerajaan sahaja tetapi tanggungjawab dan tugas diabaikan.

Ramai yang ingat jadi pensyarah suatu tugas yang mudah. Kerja ikut masa jadual waktu sahaja. Dukacita mereka terlupa, walaupun tugas mengajar sewaktu kuliah mungkin 20jam seminggu tetapi masa persediaan dan semaksemula ada juga. Maka perlu sekurang-kurangnya 40jam seminggu.

Pelajar mengadu, 'cik, pensyarah dalam kuliah selalu terima panggilan telefon, kemudiannya hilang dari kelas'. Kita semak senarai kedatangan dan dapati ada yang tak cukup 14 minggu. Kenapa Prof? Mana Prof menghilang? Ada yang macam biskut, awal pagi ada dan pada petang sejam sebelum punch out baru ada semula.

Pelajar mengadu,'cik, kami tak belajar apa pun daripada pensyarah tersebut'. Betul ke ni ataupun pelajar tidak jujur? Macam mana sanggup terima gaji bulan2 tapi kerja dan tanggungjawab tak jalan?

Ada yang bangganya bagitau orang lain, saya staf universiti. Maka yang tak kenal pun memuji. Bagus encik ni, bekerja mendidik anak bangsa. Tapi hakikatnya, pensyarah atau pentadbir pada nama aje.

Tiada ulasan: