Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 16, 2014

Satay dan Raya

satay biasa dikaitkan dgn raya. satay antara hidangan semasa raya. ada pelawat hanya dapat merasa satay pada hari raya sahaja apabila bertandang untuk beraya.

di rumah nenek saya, satay adalah hidangan utama. kebiasaannya seorang pakcik akan memesan jumlah satay daripada penjual satay, dan akan mengambilnya pada malam raya, apabila telah diisytiharkan esok raya. saya biasanya akan mengikut beliau utk mengambil satay. bermula dgn menaikki volvo arwah datuk, sehingga menaikki kereta2 lain, mengikut apa yg pakcik dapat pandu ke rumah penjual satay.

apabila sampai di rumah, saya antara mereka yg akan menjamah/test satay. esoknya saya antara ditugaskan sebagai 'burner' iaitu pembakar/pemanas satay. kemudiannya mendapat sepupu sebagai pembantu. seterusnya menyerahkan tugas kpd sepupu. bermula dgn dapur arang, kini dibakar menggunakan dapur grill elektrik.

setiap kali raya, akan teringat satay dan raya. mungkin pernah saya menulis cerita ini. tapi kerana nostalgia, dan kenangan manis satay dan raya, setiap kali menulis akan mengingatkan zaman lampau.


Tiada ulasan: