Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 16, 2014

Beli Barang - Urusniaga Berhemah

tadi saya ke aeon big subangjaya (dulu carrefour). niat nak pi makan malam dan mencari barang2 di situ.

saya singgah di sebuah booth menjual telefon bimbit di tingkat 2. semua booth menjual telefon bimbit akan berpindah ke tingkat 3.sedang berpindah. niat nak bertanya harga model paling murah, model asas. dari satu model ke satu model. sehingga kerana pandai memasarkan barangannya, saya terbeli sebuah telefon bimbit. ingatkan dah dapat harga terbaik. tetapi apabila masuk ke ruang niaga aeon big, saya lihat harganya banyak berbeza. geram rasa. rasa tak puashati. rasa tertipu dgn harga belian tadi. booth yg jual telefon tidak mempamerkan harga jualan. maka pembeli boleh tertipu.

pengajaran kepada saya. peringatan kpd yg membaca. risik dan bandingkan harga. tengok harga di dalam aeon big dahulu. bagi yg nak beli di shah alam, tanyalah pelajar sebab mereka biasanya boleh mendapat harga yg rendah berbanding jika pensyarah yg membeli.

jika niat penjual adalah tidak jujur dan cuba mengaut keuntungan tinggi dan berniaga tidak secara beretika, maka kita boleh claim di akhirat. buat aduan kpd kementerian kepenggunaan. maklumkan melalui media dan pelbagai lagi supaya orang lain tidak terkena. insyaallah juga, jika rezeki penjual diperolehi secara tidak betul dan pelanggan tidak puashati, maka nilai rezeki tersebut saya harapkan dah cover beberapa tempoh masa penjual tadi tidak mendapat rezeki.

Tiada ulasan: