Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 31, 2014

Erti Raya

apa erti raya kepada kita? apa maksud menyambut hari raya aidil fitri kpd kita. ada yg maksud dan erti yg berbeza. ada yg maksud dan erti sama.

aidil fitri dikatakan kembali kpd fitrah. berkeadaan putih dan suci. setelah dicucu, disuci, dikurangkan, dibersihkan dosa yg lalu. maka kita diandaikan pada 1 syawal seumpama bayi yg baru lahir. maka sambutan kpd bayi yg baru dan suci ini adalah bertakbir kpd allah. meraikan insan yg baru. memperkenalkan kpd saudara dan kenalan. meraikan kelahiran dgn sedikit jamuan juadah.

maka raya adalah meraikan insan yg baru. tapi secara sederhana. mengikut kemampuan kita. janganlah pula apabila meraikan 1 syawal, kita kembali jadi sombong, dengki, kedekut dan tamak tentang rezeki diri dan orang lain. juga jangan kita sambut raya dgn erti raya itu semua belanja mesti besar. jangan kerana raya kita bertambah merana di dunia.

Tiada ulasan: