Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Julai 14, 2014

Mukjizat dan Penghormatan

Tazkirah selepas solat witir tadi alquran sbg mukjizat. mukjizat berkait melemahkan musuh.

musuh biasanya akan tunduk sama ada takut atau hormat kpd mereka yg mempunyai kelebihan drpd mereka. mukjizat seseorang nabi sesuai dgn zaman umatnya.

nabi idris pandai berjahit di zaman manusia belum pandai menjahit pakaian. maka beliau dihormati kaumnya dgn kebolehan beliau. mukjizat nabi daud adalah pandai menukang besi dan bersuara merdu. kaum nabi daud pada masa itu menghormati tukang besi dan artis bersuara merdu.

nabi musa berjaya menundukkan tukang sihir diraja dgn tongkat yg berubah menjadi ular besar dan memakan ular2 hasil sihir tukang sihir diraja firaun. tukang2 sihir seterusnya mengaku beriman kpd tuhan nabi musa, allah. mukjizat nabi isa adalah berupaya mengubat dan juga menghidup orang mati dgn izin allah. zaman nabi isa, doktor adalah mereka yg sangat disanjung dan dihormati.

pada zaman nabi muhammad, mereka yg boleh membaca dan bersyair dipandang tinggi dan diberi ganjaran tinggi. alquran sbg mukjizat lebih baik drpd bacaan dan syair manusia biasa. alquran adalah mukjizat diturunkan allah kpd nabi muhammad yg sesuai untuk semua masa - dahulu, sekarang dan masa hadapan. alquran sesuai dibaca tanpa mengira umur pembaca, keadaan utk dibaca.

hanya mereka yg menerima cahayaNya menghormati dan menyanjung nabi muhammad dengan pemberian alquran kpd rasulullah sbg mukjizat sepanjang zaman dan utk semua umat. bacalah, bacalah dgn nama tuhanmu...

Tiada ulasan: