Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Julai 07, 2014

Menilai Tahap Ilmu

bagaiman kita menilai tahap ilmu kita? ada pelbagai cara.

kalau di tadika, penilaian adalah melihat kemampuan kita membaca, menulis dan mengira. dalam bahasa inggeris - 3R, read (w)rite dan (a)rithmetics. ianya secara umum ilmu yg diperlukan utk berdayasaing dan hidup di dunia.

penilaian begini diteruskan di sekolah rendah. dan juga dinilai disekolah menengah. dan diteruskan lagi di sekolah menengah.

ada yg menyatakan tahap ilmu berdasarkan jenis kebijaksaan kita. Gardner menyatakan ada 7 jenis kebijaksanaan.

saya cuba teruskan penilaian pelajar saya di fsr menggunakan 3R dan multiple intelligence gardner. penilaian kerjakursus dan peperiksaan akhir memerlukan pelajar berkebolehan mendengar, melihat, membaca, berbincang, menulis, membentang, mengira dll. melihat tugasan dan ujian pelajar utk sem ini, saya dapati masih ramai yg lemah dlm 3R.

Tiada ulasan: