Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 24, 2014

Tok Embong dan Baghinya

tok embong atau lebih dikenali sbg tok bong. arwah adalah bidan semasa saya dilahirkan.

semasa kecil saya juga pernah dijaga beliau. di kelantan dan di selangor. beliau adalah saudara melalui ayah saya. beliau juga akan dipanggil untuk mengurut dan bertuku.

saya ingat bagaimana beliau akan berbaghi kpd saya apabila beliau datang ke rumah di petaling jaya. beliau akan bercerita macam2. masa itu tv belum warna. tv bermula siaran jam 5petang. baghi beliau ada di masa siang hari. ada di masa malam hari.

beliau apabila datang ke rumah akan tidur di bilik di belakang rumah setingkat. antara baghinya kebanyakan sebenarnya berkaitan cerita2 dalam alquran. beliau akan bercerita tentang kehidupan dan kematian. beliau akan bercerita tentang syurga dan neraka. beliau akan bercerita tentang pahala dan dosa.

apabila saya balik ke rumah nenek di kota bharu, jika kebetulan beliau berada di rumahnya, beliau akan datang ke rumah nenek. rumah beliau di seberang sungai kelantan. semoga allah mencucuri rahmat kepada ruh arwah tok embong dan ditempatkan bersama mereka yang sentiasa mendapat rahmatnya.

Tiada ulasan: