Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 09, 2014

Ingin Di Teratas/Terkehadapan

kebiasaan kita disuruh bercita2 berada di tangga teratas dalam pengajian kita. dapat nombor yg atas2 sebagai tanda kita bijak dalam belajar. tetapi tidak semestinya tanda kita bijak menggunakan ilmu dan potensi kita. maka ramai yg cuba mendapat kedudukan tertinggi dalam akademik.

apabila bekerja, kita dinasihatkan bercita2 tinggi utk berada di peringkat tertinggi dalam pengurusan organisasi. samada organisasi swasta ataupun kerajaan. lagi tinggi pangkat dan jawatan kita, maka ianya tanda kita berjaya dalam kerjaya kita. maka ramai akan cuba dapat kedudukan tertinggi di dlm organisasi kerja.

bagaimana apabila beribadah? berapa ramai yg menerima pesanan utk cuba berada di barisan terkehadapan iaitu saf pertama semasa solat? berapa ramai yg menerima pesanan utk menjadi mereka yg awal dlm memberi sedekah? mungkin ramai yg tak mencuba utk berada di saf hadapan atau menjadi mereka yg terawal bersedekah kerana ganjaran bukan segera, tidak nampak?

semasa bersekolah dahulu, kita berebut nak berada di saf pertama, siap booking tempat dgn songkok. berebut nak azan dan iqamah.  tetapi ramai setelah bekerja, ianya hanya kenangan shj. ramai yg mengejar kedudukan tertinggi dan keterhadapan di dunia shj.

Tiada ulasan: