Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 26, 2016

Kawan Kita dan Diri Kita

secara amnya, nak tahu siapa kita, lihat siapa kawan kita. atau nak tahu siapa kawan kita, tengok siapa kawan dia. macam formula matematik kononnya, jika a=b, dan b=c, maka a=c?

maka pilihlah kawan kita. adakalanya kawan yang pilih kita. jika kawan kita tidak jujur, tidak amanah, maka kita pun diandaikan tidak jujur, tidak amanah. pepatah inggeris 'birds of same feathers flock together'. lebih kurang maknanya, yang sekufu akan bersama.

saya berdoa supaya elakkan daripada bermuka-muka. dan banyak kali muka saya akan mencerminkan dalaman saya yang bertanggapan negatif pada orang dihadapan atau tiada dihadapan saya. yang pandai membaca saya akan senyum melihat saya, kerana mereka pun sama macam saya, tak suka kepada yang cakap manis tapi sebenarnya pahit di dalam.

bukan sombong tetapi ilmu membantu kita buat pilihan yang terbaik. kawan kita menunjukkan integriti kita.

Tiada ulasan: