Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 26, 2016

Siddiq dan Integriti

siddiq saling berkait dengan integriti. berkait dengan kredibiliti.

siddiq difahami sebagai membenarkan. apabila seseorang itu digelar sebagai as-siddiq, ianya bermakna, apabila soalan ditanya seperti 'adakah si-a itu jujur' kepada as-siddiq dan as-siddiq mengiyakan, iaitu membenarkan kenyataan atau persoalan kejujuran si-a, maka kita percaya dan yakin bahawa si-a adalah jujur.

tetapi jika seseorang itu adalah sebaliknya, iaitu tidak boleh dipercayai dan diyakini katanya, maka buatlah apa sahaja oleh beliau, tiada yang fatonah akan percaya kepadanya. maka sesiapa yang membenarkan sesuatu yang tidak benar, mereka juga turut tidak akan dipercayai dan diyakini lagi.

bagi profesional, perlu bukan sahaja dilihat tetapi juga didengari sebagai penuh integriti. pangkat dunia tidak menjamin integriti kita.

Tiada ulasan: