Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, April 17, 2016

Cukup Setakat Mana?

dalam bahasa inggeris, biasanya adalah 'how much is enough?'. atau banyak mana adalah banyak. atau adakah banyak itu cukup.

dalam perkara keburukan, kita dinasihatkan bahawa cukuplah apa yang telah kita lakukan. hentikan perkara buruk yang telah kita lakukan.

dalam melakukan kebaikan, kita digalakkan melakukan sebanyak yang termampu. buat selagi terdaya. ianya adalah satu pelaburan. ianya akan meningkatkan pulangan di akhirat.

adakalanya kebaikan yang diberikan tidak dihargai. sebab kemampuan penerima adalah terhad. seumpama kita mencurahkan ilmu kepada penerima ilmu yang hanya mempunyai bekas yang kecil, atau penerima tidak sedia menerima ilmu yang ingin dicurahkan.

maka pemimpin perlu melihat realiti dan praktikaliti. elakkan pembaziran. elakkan niat baik menjadi tanggapan buruk oleh bakal penerima atau penerima.

Tiada ulasan: