Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, April 12, 2016

Psikoanalitik

psikologi biasa disalahfaham sebagai berkaitan orang gila. atau biasanya digunakan 'psycho'.

psikologi berkaitan pengajian mental, emosi dan jiwa seseorang. dan ketiga2 ini berupaya mempengaruhi tingkahlaku dan perangai seseorang. seorang yang dikatakan gila biasanya membuat masyarakat rasa tidak selesa dengan kehadirannya.

psikoanalitik ada berkongsi tentang id, ego dan superego. id boleh disamakan sebagai nafsu, perangai budak2. hanya dia sahaja betul. orang lain salah. hanya dia sahaja penting. orang lain tidak penting. berandaian bahawa dunia berputar disekelilingnya.

manaakla ego pula biasa disalahertikan sebagai berkaitan pentingkan diri sahaja. ego berkaitan dengan realiti. berkait dengan kematangan dan ilmu. tetapi ego defense mechanism yang sebenarnya berkaitan diri lebih penting, sebab ianya berkait untuk mempertahan diri. tetapi ada edm yang positif, dan ada edm yang negatif. edm yang negatif dipengaruhi nafsu berbanding ilmu.

superego pula sifat ingin kesempurnaan. ingin yang terbaik. ianya boleh jadi bagus jika ada, boleh jadi tidak bagus jika tidak ada. ianya berkaitan kehidupan yang diimpikan.

jika kita hanya pentingkan diri, dan menyusahkan orang lain, masyarakat dan persekitaran, bolehkan kita dipanggil gila? kita sepatutnya dengan ilmu dan kematangan membolehkan kesejahteraan bersama, kepada diri, masyarakat dan persekitaran.

Tiada ulasan: