Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, April 12, 2016

Keperluan Hidup - Rumah

dalam pengurusan dan psikologi, biasanya akan belajar maslow's hierarchy of needs. atau tingkat keperluan maslow. ianya menyatakan bahawa setelah dipenuhi keperluan tingkat bawah, barulah kita akan cuba penuhi tingkat atau aras seterusnya.

aras atau tingkat asas maslow mengandungi makanan dan minuman, pakaian dan perlindungan. apabila kita berkelana atau mengembara, biasanya kita akan cari perlindungan dahulu. cukup untuk berlindung dari kepanasan, kesejukan dan kebasahan, seterusnya sebagai pendinding diantara kita dengan unsur alam atau makhluk lain.

tetapi sekarang bukan mudah dan murah nak cari rumah sebagai perlindungan kita. kos sewa dan kos harga rumah adalah di luar kemampuan ramai. maka kita dah macam cerita melayu dulu2, sewa bilik ajelah. sebab sekarang suami isteri bekerja, dan rumah hanya untuk tidur. ramai yang sudah makan pagi, tengahari dan malam di luar, iaitu di kedai.

Tiada ulasan: